BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, May 4, 2007

الادب والبورنو وعلم المشي البطال

ممكن افهم ان واحد يرفض يقراة لكاتب لانه شايف ان اسلوبه جريء
هو حر ما لم يضر

اب يمنع بنته تشتري روايات عبير
او مش عايز عنيها تتفتح بكلام احسان وتعمله فيها انا حره
هو حر فتربية ولاده

تفتح مواقع سكس من كومبيوتر الشركة
تستاهل رفدك

تشوف ان زملتك مش محترمة علشان بتقراة علي مكتبها رواية من رأيك انها اباحية
بصراحة حقك

تغير معملتك معاها 180 درجة بعد متشوفها متلبسة علنا بقراءة الكتاب المذكور اعلاه
بردة حقك

لكن تبداء تتخطي حدودك وتتكلم معاها بقلة ذوق وتقول انها مش مؤدبة
تسمحلي بقة كدة تستاهل ضرب الجزمة

امبارح كنت في الشغل وفي امان الله بقراءة رواية علاء الاسواني الجديدة شيكاجو علي مكتبي
والزميل المحترم _ ومحترم دي مش تريقة والله لانه فعلا محترم وعلي خلق_ كبرت في دماغه انه ميصحش اني اجيب حاجة زي دي معايا الشغل
يانهار كحلي
حاجة ايه؟

مخجلة
كاشفة راسها وماشية حافية؟

اباحية
بورنو يعني؟

بتتكلم في تفاصيل متصحش
تفاصيل؟ ده قراها كويس علي كده ;)

وميصحش اني اجيب معايا رواية زي دي لمكان عمل
لا و لسه
مكان عمل فيه ولاد
واخد بالك انت من ولاد دي. ده علي اساس ان الموظفين 3 انواع: ولا د و بنات وكائنات فضائية )

انا مش زعلانه من رأية الشخصي في الرواية طبعا اولا لاني مش علاء وثانيا لانه حر في تقبل او رفض اي عمل ادبي

اللي مجنني هو طريقة تعبيره عن الرفض
معملته مع اللي بيختلف معاه في الرأي
نظرات الاستحقار
الحكم المتسرع بفساد اخلاقي و نوايايا
الحوار من طرف وحدا
ليه؟
مين اده الحق ده؟
وكده استفاد ايه؟
كان ممكن جدا اقتنع برأيه في الرواية بعد حوار متحضر وهادي
لكن محاكم التفتيش الفكرية
نتيجتها الاكيده ان المسافه الي بنا هتوسع
وهتقلب عند
وموقف شخصي
وكرمتي
وعلي جثتي
وهلما جرا

انا وهو وانت محتاجين نتعلم من الاول
ادب الحوار
علم الحوار
فن احوار
بس مقدرتش اسيبو يمشي قبل ماطلع كتاب انيس منصور كمياء الفضيحة
وقلتلوا ده بقة كتاب عن علم المشي البطال

3 comments:

Anonymous said...

the art of conversation!!!
what are you talking about?
i think the majority there can't handle themselves, let alone handle others....
it is a very long way to go.


have you noticed the very prominent Traditions rule in society..traditions now are as strong as law , the only difference it is not official ,not written.
it is just anohter fence around freedom.

اتفضل عندنا said...

Ana 3arfa e7sasek dah 2awyyy le2any 3adet feh keteer, elregala ma3 en kol wa7ed fehom bey7eb ye3mel feha elwad elgamed elly fahem elsetat kewayes ella enohom hobl ma3 e7teramy:)

mesh 3ashan baset 2odamak fel ard we soty ma bey3lash we ama te2oly da sa7 we dah ghalat a2ool ameen yeb2a ana keda mo7tarama we bent nas we awel ma a7awel a2ol ra2yee yeb2a ana mon7ala!

Seebek ya nancy mel kalam elfaregh dah, hane3raf eldonya ezay en makonash ne2ra kol 7aga ?

elketab dah gamed gedan raghm ekhtelafy ma3af fe shewayet 7agat, kameleeh kolo we neb2a netna2esh feh 2orayeb

begad ana far7ana en lesa fe banat zayek:)

ibn_abdel_aziz said...

فيه ردين فعل ممكن اقترحهم عليكي
رد فعل
العين بالعين والسن بالسن وده حقك
وده ممكن يجيب عناد وكره وكدة

او رد فعل
تعالي نتعلم حاجة جديدة
ويكون ضمنها تعلم فن الحوار اصلا
ويمكن استخدام الامور التوضيحية كمثال علي وجهة نظرك

من الاخر
انا شايف ان حقك ف اختيار ما تقرئينه هو حق ليس لاحد حق في تحديده او الحكم علي قارئه من نوع الكتاب

كأن يقول القائل
قارئ القران مسلم
او مؤمن بالاسلام
ولعله يقرؤه حتي يدحضه

وده مثال اكستريم شوية
بس بضرب بيه مثال للناس اللي من النوعية دي
عشان الوان تراك مايند اللي عندهم

بستخدم معاهم ساعات
وان تراك ارجيومنت

شدي حيلك :)