استهباااااااال
مرة يطلع واحد في ساعة تجلي ويطلع فتوى إرضاع الطباخ والبواب و والخدام
مرة يطلع واحد في ساعة تجلي ويطلع فتوى إرضاع الطباخ والبواب و والخدام
وبعدين بعد سنة يطلع الجزء التاني من الفتوة ارضاع زملاء العمل
وكمان سنة (بما ان مستوي الحشيش في النازل) هيطلع عبقري تالت يقولك وسواقين التاكسي (المشاوير الطويلة بس
ومالة, يعني هما ملهمش نفس؟
صحيح الموضوع دة ممكن يؤدي الي رفع نسبة الانتاج نتيجة انضباط الموظف في الذهاب الي الشركة او المصلحة (علشان متفوتوش الرضعة) , وخاصة الحكومية منها حيث الستات اغلبها لابتعمل رجيم ولا نيلة والخير كتير يعني
ومالة, يعني هما ملهمش نفس؟
صحيح الموضوع دة ممكن يؤدي الي رفع نسبة الانتاج نتيجة انضباط الموظف في الذهاب الي الشركة او المصلحة (علشان متفوتوش الرضعة) , وخاصة الحكومية منها حيث الستات اغلبها لابتعمل رجيم ولا نيلة والخير كتير يعني
لكن برضة ممكن يعطل سير العمل لو متنظمش صح
يعني مثلا هل تكون الرضعة قبل ام بعد الافطار؟
هل يجوز تغيير كوافيل الموظفين(بما اني في مقام ولدته) ام يقتصر الامر علي الرضاعة ؟
إذا كانت مصلحة المواطن تستدعي تردده الدائم علي الشركة ممكن يخودلو بقيين ونخلص
علشان الهمز واللمز والكلام ميكتررش علي دخلته وخارجتة عليا في المكتب
كمان علشان متبقاش عينة في الحاجة والواد الغلبان اللي بيرضع يشرق ولاحاجة
القر وحش
ولابد كمان من الرجوع الي الاطباء للتأكد من بعض المعلومات المتعلق بصحة الموظف
القر وحش
ولابد كمان من الرجوع الي الاطباء للتأكد من بعض المعلومات المتعلق بصحة الموظف
هل يحل هذا اللبن مكان اللبن الرايب الموصوف لجمعة الشواربي (امين المخزن)علشان القرحة؟
هل لابد من الطبطبة علي ضهر الموظف علشان يتكرع ولا اسيبه يهضم لوحده
مش هنعرف نشتغل كدة احنا هنلقيها منين ولا منين؟
مش هنعرف نشتغل كدة احنا هنلقيها منين ولا منين؟
صحيح الواد مرعي بتاع البوفية كان وشة مخطوف ومش عاجبني وشكلة عنده انمية لاكن كبيري اوي كان اني اعملة حلة محشي يرم بيها عضمة مش......طلعت مبخت ياواد يامرعي
والسؤال الهم هل سأحصل علي علاوة بصفتي مرضعة السيد المدير؟
والبلية تلعب بقة وهو ميقدرش ياخد قرار الا لما يرجعلي
امه بقة وليا حقوق عليه
وميقدرش يكشر في وشي ... يبقي عقوق
امه بقة وليا حقوق عليه
وميقدرش يكشر في وشي ... يبقي عقوق
ولو المدير بقة ابن حلال يمكن يسيب شغلة كل ساعة ويجي يوطي علي ايدي يبوسها
راضية عني ياماه؟؟
من قلبي ياضانايا
كل الكلام ده جميل اوي بس لما يتقال في غرزة وينسب الي حشاش مش شيخ بيتكلم باسم الاسلام
راضية عني ياماه؟؟
من قلبي ياضانايا
كل الكلام ده جميل اوي بس لما يتقال في غرزة وينسب الي حشاش مش شيخ بيتكلم باسم الاسلام
حسبي الله ونعم الوكيل صحيح انا كلي عيوب وذنوب وجنون واستهتار لكن بنسب كل ده لنفسي مش بلزقه في فتوه
في اول مسمعت ان الفتوه دي طلعت تاني كان دمي بيغلي وفضلت 4 ايام مش طايقة حد يفتح الموضوع قدامي لا مسلم ولا مسيحي لاقريب ولا بعيد كنت حاسة بقرف من المحترم اللي قال كلام زي ده
صحيح من حقة يفكر ويدرس ويخرج بمشروع فتوي لكن الدين والاخلاق والعقل يحكم علية انه يناقشها في ما يشبه مجلس يضم غيره من الشيوخ والعلماء الشوري يعني حتي لو هوه مقتنع برأيه ولابد من السرية التامة وعدم تسريب اي خبر عن المناقشات اللي بتم بينهم الا لما يتوصلوا لفتوي او قرار علشان الفتنة والفرجة عيب والله
خايفة
من كم التريقة اللي هتحصل تحت التربيظة من ناس مش مسلمين ومتعصبين ضد الاسلام وده شيء طبيعي لان في مسلمين بتعمل نفس الكلام عن المسحيين
كنت حاسة بغيرة علي ديني وكل محد يجي يهرج معايا في الموضوع من صحباتي اقولوها مش عايزة كلام في حاجة متخلفة زي دي. ده موضوع اقل من اننا نتكلم فيه
وبعدين ابتديت افك وصممت ادور علي اصل الفتوي وطبعا زي متوقعت الموقف مختلف تماما
صحيح من حقة يفكر ويدرس ويخرج بمشروع فتوي لكن الدين والاخلاق والعقل يحكم علية انه يناقشها في ما يشبه مجلس يضم غيره من الشيوخ والعلماء الشوري يعني حتي لو هوه مقتنع برأيه ولابد من السرية التامة وعدم تسريب اي خبر عن المناقشات اللي بتم بينهم الا لما يتوصلوا لفتوي او قرار علشان الفتنة والفرجة عيب والله
خايفة
من كم التريقة اللي هتحصل تحت التربيظة من ناس مش مسلمين ومتعصبين ضد الاسلام وده شيء طبيعي لان في مسلمين بتعمل نفس الكلام عن المسحيين
كنت حاسة بغيرة علي ديني وكل محد يجي يهرج معايا في الموضوع من صحباتي اقولوها مش عايزة كلام في حاجة متخلفة زي دي. ده موضوع اقل من اننا نتكلم فيه
وبعدين ابتديت افك وصممت ادور علي اصل الفتوي وطبعا زي متوقعت الموقف مختلف تماما
ورضاعة الكبير حصلت لما كان في ست مسلمة عندها ابن بالتبني وكان كبير ولما نزل حكم حرمانية التبني (وليس الكفالة المادية والنفسية بالطبع) خافت الست وبقلب الام قررت ترضعة علشان يكون ابنها بالرضاعة
رضعت ازاي؟ طبعا عن طريق وضع نقط من اللبن في حاجة شرب هو منها واحل الله هذا الموقف رحمة بقلب الام
ولكن نسخ هذا الوضع وصار لا رضاعة الا للطفل لحد سن سنتين
رضعت ازاي؟ طبعا عن طريق وضع نقط من اللبن في حاجة شرب هو منها واحل الله هذا الموقف رحمة بقلب الام
ولكن نسخ هذا الوضع وصار لا رضاعة الا للطفل لحد سن سنتين
ووالله منغير مندور علي اصل الموضوع العقل والفطرة بتدلك أي صح وايه غلط ايه ممكن يكون شريعة وايه لا وبما ان التدووين نوع من التسجيل لتاريخ بلد او امة او حتي شخص كان لازم اكتب المدونة دي
واقول: الاسلام بريء من الافكار الهايفة دي اللي ملهاش اصل لافي كتاب ولافي سنة
ولا اله الا الله محمد رسول الله
سامحنا يارب
وكان لازم انقل حكم الشرع
***********************************************
اولا : الحديث الاول الذي احل فيه النبي رضاعة الكبير هو حديث سهلة بنت سهيل زوجة ابي حذيفة بن عتبة
1- كيف تتم رضاعة الكبير؟؟ وهل يري بذلك عورة المرأة ؟؟
الاجابة علي هذا السؤال تذكرني بالنكتة مصرية التي تقول (
ان رجلا اراد شرب اللبن البقري ساخنا فاشعل النار في البقرة
انما يتم حلب اللبن و يشربه دون ان يري عورتها
, وما ثبت بخصوص رضاعة سالم و هو كبير من قبل التي ربته سهلة بنت سهيل
هو انها حلبت لبنها في وعاء وأعطته ليشرب من الوعاء
و هذا ثابت في طبقات ابن سعد ترجمة سهلة بنت سهيل
. 2- لماذا جاء الاسلام برضاعة الكبير؟؟؟
الناظر لحديث سهلة سيعرف لماذا ؟ لان سهلة نفسها تقول ان سالم كان يدخل عليهم
( اي انه كان ابنها بالتبني )
فلما حرّم الاسلام هذا التبني كان لابد من مرحلة انتقاليه
كذلك سهلة هي التي قامت بتربية سالم فكان عندها مثل ولدها و عز عليها فراقه
3- هل تحل رضاعة الكبير الان ؟؟؟
لا تحل لان الرضاعة لا تحل بعد الحولين
.فهل معني ذلك ان عائشة ام المؤمنين رضي الله عنها
(اللتي كانت تري ان الامر مطلق لمن هم في حالة سهيلة
) كانت تدعو لامر حرام؟؟!!
نقول بالطبع لاو لكن حدث نسخ لهذا الامر و
الكل اجمع ان هذا الامر بتحليل رضاعة الكبير كان لفترة عارضة
الا السيدة عائشة فاذا اثبتنا ان السيدة عائشة نفسها اعترفت بهذا النسخ
صار الامر مفروغ منه
ثبت ذلك؟؟
نقول اثبات ذلك عقلا و نقلا هو من البخاري فقد بوّب البخاري رحمة الله عليه بابا اسمه ثانيا : باب من قال لا رضاعة بعد الحولين هل اسم الباب واضح؟؟؟
- لماذا لا تجوز الرضاعة بعد الحولين؟؟؟
لان النبي صلي اله عليه و سلم قال ( انما الرضاعة من المجاعة )
اي ان الرضاعة التي تحيب هي ما كانت في فترة صغر الطفل كي يكون هذا اللبن سبب في بناء لحمه
فتكون المرضعة قد انبتت من لبنها لحم الطفل كما الام تنبت من رحمها لحم الطفل
فتكون المرضعة كالام في هذا الحين
.- هل لهذا الدليل شواهد ام انه مجرد استنتاج ؟؟؟
الشاهد من حديث ابن مسعود حين قال ( لا رضاع الا ما شد العظم و انبت اللحم )
و من حديث ام سلمة ( لا يحرم من الرضاع الا ما فتق الامعاء
. و لكن كيف تستدل ان عائشة رضي الله عنها قد علمت بهذا النسخ ؟؟؟
اقول لان بمنتهي البساطة هذا الحديث هو من رواية عائشة
رضي الله عنها و اليكم الحديث : اخرج البخاري بسنده عن عائشة رضي الله عنها
ان النبي دخل عليها و عندها رجل فكانما قد تغير وجهه
فقالت انه اخي فقال انظرن ما اخوانكن انما الرضاعة من المجاعة
انما الرضاعة من المجاعة
) اي في السن الذي يكون سد الجوع فيه هو اللبن الذي يرضعه الرضيع
كذلك بوّب البخاري الحديث
كما ذكرنا في باب من قال انه لا تجوز الرضاعة بعد الحولين
علي هذا فاننا نقول ان الاجماع من امهات المؤمنين
و الصحابة رضي الله عنهم و التابعيين و الائمة
ان رضاعة الكبير منسوخة و انها
ما احلها الله الا رحمة بالامة في امر احتجاب النساء عن ابنائهم الذين قاموا بتربيتهم
لما نزل امر النهي عن التبني ثم نسخت
واقول: الاسلام بريء من الافكار الهايفة دي اللي ملهاش اصل لافي كتاب ولافي سنة
ولا اله الا الله محمد رسول الله
سامحنا يارب
وكان لازم انقل حكم الشرع
***********************************************
اولا : الحديث الاول الذي احل فيه النبي رضاعة الكبير هو حديث سهلة بنت سهيل زوجة ابي حذيفة بن عتبة
1- كيف تتم رضاعة الكبير؟؟ وهل يري بذلك عورة المرأة ؟؟
الاجابة علي هذا السؤال تذكرني بالنكتة مصرية التي تقول (
ان رجلا اراد شرب اللبن البقري ساخنا فاشعل النار في البقرة
انما يتم حلب اللبن و يشربه دون ان يري عورتها
, وما ثبت بخصوص رضاعة سالم و هو كبير من قبل التي ربته سهلة بنت سهيل
هو انها حلبت لبنها في وعاء وأعطته ليشرب من الوعاء
و هذا ثابت في طبقات ابن سعد ترجمة سهلة بنت سهيل
. 2- لماذا جاء الاسلام برضاعة الكبير؟؟؟
الناظر لحديث سهلة سيعرف لماذا ؟ لان سهلة نفسها تقول ان سالم كان يدخل عليهم
( اي انه كان ابنها بالتبني )
فلما حرّم الاسلام هذا التبني كان لابد من مرحلة انتقاليه
كذلك سهلة هي التي قامت بتربية سالم فكان عندها مثل ولدها و عز عليها فراقه
3- هل تحل رضاعة الكبير الان ؟؟؟
لا تحل لان الرضاعة لا تحل بعد الحولين
.فهل معني ذلك ان عائشة ام المؤمنين رضي الله عنها
(اللتي كانت تري ان الامر مطلق لمن هم في حالة سهيلة
) كانت تدعو لامر حرام؟؟!!
نقول بالطبع لاو لكن حدث نسخ لهذا الامر و
الكل اجمع ان هذا الامر بتحليل رضاعة الكبير كان لفترة عارضة
الا السيدة عائشة فاذا اثبتنا ان السيدة عائشة نفسها اعترفت بهذا النسخ
صار الامر مفروغ منه
ثبت ذلك؟؟
نقول اثبات ذلك عقلا و نقلا هو من البخاري فقد بوّب البخاري رحمة الله عليه بابا اسمه ثانيا : باب من قال لا رضاعة بعد الحولين هل اسم الباب واضح؟؟؟
- لماذا لا تجوز الرضاعة بعد الحولين؟؟؟
لان النبي صلي اله عليه و سلم قال ( انما الرضاعة من المجاعة )
اي ان الرضاعة التي تحيب هي ما كانت في فترة صغر الطفل كي يكون هذا اللبن سبب في بناء لحمه
فتكون المرضعة قد انبتت من لبنها لحم الطفل كما الام تنبت من رحمها لحم الطفل
فتكون المرضعة كالام في هذا الحين
.- هل لهذا الدليل شواهد ام انه مجرد استنتاج ؟؟؟
الشاهد من حديث ابن مسعود حين قال ( لا رضاع الا ما شد العظم و انبت اللحم )
و من حديث ام سلمة ( لا يحرم من الرضاع الا ما فتق الامعاء
. و لكن كيف تستدل ان عائشة رضي الله عنها قد علمت بهذا النسخ ؟؟؟
اقول لان بمنتهي البساطة هذا الحديث هو من رواية عائشة
رضي الله عنها و اليكم الحديث : اخرج البخاري بسنده عن عائشة رضي الله عنها
ان النبي دخل عليها و عندها رجل فكانما قد تغير وجهه
فقالت انه اخي فقال انظرن ما اخوانكن انما الرضاعة من المجاعة
انما الرضاعة من المجاعة
) اي في السن الذي يكون سد الجوع فيه هو اللبن الذي يرضعه الرضيع
كذلك بوّب البخاري الحديث
كما ذكرنا في باب من قال انه لا تجوز الرضاعة بعد الحولين
علي هذا فاننا نقول ان الاجماع من امهات المؤمنين
و الصحابة رضي الله عنهم و التابعيين و الائمة
ان رضاعة الكبير منسوخة و انها
ما احلها الله الا رحمة بالامة في امر احتجاب النساء عن ابنائهم الذين قاموا بتربيتهم
لما نزل امر النهي عن التبني ثم نسخت
منقول
2 comments:
هههههههههههههههههههههه
مقالة جامده
بجد الناس دي بتهزر ، من أصغرعمة لعمة الإمام الأظرف شخصيا
الموضوع ده و موضوع كلام الشيخ علي جمعة مفتي الديار عن تبرك الصحابة ببول النبي قريت عنه كتير في المدونات اليومين حاجة بجد تفور الدم
لنا الله يا نانسي
تحياتي
زي
مش هبالغ لو قلت ان الموضوع ده اقوى موضوع تدويني قريته في حياتي
مستمتع بقرائة باقي مواضيعك
كل سنه وانتي طيبه
سلاموووووووووووووز
Post a Comment